woensdag 23 september 2009

17 september 2009 les

We hebben het over 1e en 2e graads, bachelor en master gehad.

Daarna hadden we het over de lesjes hoe het gaat.

Structuur: inleiding, kern, verwerking.

De inleiding moet pakkend zijn. Je gaat uit van de ideale situatie.

Bij de kern waar het over gaat. Herhaal wat je gezegd hebt, aan het einde samenvatten wat er verteld is . verifieer ook of de klas het begrepen heeft door een vraag te stellen en die te laten beantwoorden.

Activerende didactiek:

De kinderen een veilig gevoel geven door een vraag te stellen ze eerst met elkaar er over na te denken en dan vragen wie de vraag beantwoord.

Zorg dragen dat iedereen meedoet.


Belangrijk als je les/presentatie geeft:

- Zeker zijn

- Oogcontact maken

- In de deur staan om een hand te geven en aankijken

Houding

- Op 2 benen staan, borst vooruit en armen breed.

- Gebruik je handen bij het praten

Praten

- Niet monotoon

-Tempo niet te snel of te langzaam

- Helderheid van stem niet te hoog, niet te laag

Inhoud

- Niveau brugklas

- Inhoud ordenen

- Juistheid, controleren of je informatie klopt

Visualisatie

- Laat wat je verteld op het bord zien

- Bijv. moeilijke woorden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten